Hoe tevreden zijn onze cliënten en (pleeg)ouders?
Eén van de metingen van de cliënttevredenheid wordt gedaan middels de Exit-vragenlijst. Zodra een kind/jongere uit zorg gaat, wordt deze vragenlijst doorgenomen met de jongere en ouders/opvoeders. Deze Exit-vragenlijst is één van de landelijke prestatie-indicatoren van de jeugdzorg.
Als de begeleiding/behandeling met een 8 wordt gewaardeerd zijn wij als organisatie tevreden. Dit is gelukt over het eerste kwartaal van 2016! Voor Jeugdhulp Friesland is deze 8 een mooi gemiddelde. Uiteraard zijn er ook opmerkingen gegeven waarbij de hulpverlening verbeterd kan worden. Deze worden binnen de teams en de organisatie besproken om te komen tot verbetermaatregelen.
Een goede dienstverlening leidt ook tot tevreden pleegouders. Om hier inzicht in te krijgen is onlangs een tevredenheidsmeting bij pleegouders uitgevoerd. Deze meting wordt de P-toets genoemd. De P-toets bestaat uit een aantal stellingen gericht op onder andere voorbereiding en plaatsing, bejegening, contact met biologische ouders en nazorg. De Pleegouderraad heeft een aantal stellingen toegevoegd. Deze gaan over contact met de gezinsvoogd. Ook is er een vragenlijst toegevoegd voor kinderen van de pleegouder. De toets wordt eenmaal per drie jaar uitgevoerd. De respons is uitgekomen op 40%. Momenteel worden de gegevens verwerkt. De resultaten komen terug in een volgende nieuwsbrief.
Om pleegouders te bedanken voor het invullen van de vragenlijst en ook als blijk van waardering voor het pleegouderschap zijn er slagroomtaarten uitgedeeld. Deze pleegouders zijn willekeurig zijn willekeurig geselecteerd uit het gehele pleegouderbestand. Twee collega's van Kwaliteitszorg zijn op pad geweest om de taarten rond te brengen. Zij vonden de openhartige gesprekken met pleegouders zeer waardevol.