Een baby maakt totaal geen contact. Of een kleuter heeft heftige driftbuien en sluit zich af. De ouders zijn bezorgd. Dat is logisch! Er snel bij zijn én de juiste dingen doen is dan het belangrijkste. Het Behandel en expertisecentrum Jonge Kind van Jeugdhulp Friesland helpt. Met focus op de ouder-kindrelatie en de aanpak van trauma’s.
In de serie DE MENSEN VAN HET BEHANDEL- EN EXPERTISECENTRUM JONGE KIND ontmoet je twaalf bevlogen medewerkers die laten zien hoe dit in de praktijk werkt. Vandaag is het woord aan Miriam Schuil.
Na haar studie Pedagogiek aan NHL/Stenden ging Miriam werken bij het toenmalige Medisch Orthopedagogisch Dagbehandeling ‘It Hofke’ (nu: Behandel- en expertisecentrum). Zij is ambulant orthopedagogisch begeleider en werkt uitsluitend in de vertrouwde omgeving van kind en gezin. Zij is geschoold in de IMH-visie en past die toe in haar dagelijks werk.
Wat is je overkomen?
‘Wat is je overkomen? Vanuit die vraag werk ik als ouders hulp vragen voor hun kind. Omdat hun kind bijvoorbeeld driftbuien heeft of omdat het slecht slaapt. Dan kijk ik – zonder daar een oordeel over het hebben – naar hun eigen ontwikkeling. Welke thema’s zijn er in hun leven voorbijgekomen. Ouders zijn zich vaak niet bewust van de invloed van stress die zij zelf hebben ervaren of die hun kind heeft ervaren. Dat betekent dat je oog moet hebben voor het hele gezin om de problemen van het kind aan te pakken.'
Een vol hoofd
‘Ik heb recent een gezin begeleid waarvan de jongen een stoornis in het autismespectrum heeft. De jongen is thuis vaak opstandig en boos. In de klas – hij zit in groep 3 - raakt hij snel overprikkeld. Hij slaapt slecht. Stress veroorzaakt een vol hoofd. De ouders pakken het goed op. Thuis zorgen we voor meer momenten waarop hij kan reguleren. Daarbij helpt een duidelijke structuur. Een duidelijk bedritueel zorgt voor ontspanning en een fijn contactmoment met de ouders. En een verzwaringsdeken helpt hem om beter in slaap te komen. Ook school heeft een belangrijke rol. Een rol die de leerkracht pakt. Hij laat de jongen vaker even een moment alleen spelen. Hij houdt ervan om te kleien en met de knikkerbaan te spelen. Of hij rent een rondje op het schoolplein. Dat maakt dat moeder om kwart over twee niet meer een boos kind aantreft. En als dat wel het geval is weet zij wat te doen.’
Veel bereikt
‘De jongen werd naar het Behandel- en expertisecentrum Jonge Kind verwezen door Integrale Vroeghulp. Door tijdig aan de bel te trekken kunnen we bijvoorbeeld voorkomen dat de jongen niet naar een andere school hoeft, kunnen we ouders begeleiden hoe zij het beste met het gedrag om moeten gaan. Bij de evaluatie van de hulp kwamen we tot de slotsom dat we met elkaar zoveel bereikt hebben. Daar word ik heel blij van. We doen het samen!’