Uit recent onderzoek (door inkoopcoöperatie Intrakoop en Verstegen Accountants en Belastingadviseurs) blijkt dat een kwart van de Nederlandse jeugdzorginstellingen verlies draait. Hoe zit dat bij Jeugdhulp Friesland?
Wij hebben 2018 afgesloten met een positief operationeel resultaat van 350.000 euro, een bescheiden bedrag op een omzet van 50 miljoen. Door de alsmaar toenemende kosten en niet-meebewegende tarieven dreigen ook wij dit jaar in de rode cijfers te eindigen. ‘Ondanks de smalle marges zetten wij alles op alles om verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van de geboden zorg en de veiligheid van onze cliënten,’ aldus bestuurder Jeroen van Oijen.
Stijgende kosten
Sinds 2015 ligt de verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg niet langer bij de Rijksoverheid maar bij gemeenten. Die overgang ging gepaard met een bezuiniging van 15%. Deze bezuiniging hebben de zorginstellingen in de transitie (nog) niet kunnen inlossen. In Friesland kopen gemeenten de jeugdzorg gezamenlijk in via het Sociaal Domein Fryslân (SDF). Dit heeft nog niet geleid tot verlaging van administratieve lasten. Integendeel, de administratieve lasten zijn toegenomen. Zo worden wij bijvoorbeeld geconfronteerd met gemeenten die hun eigen regels bepalen en verschillende procedures hanteren. Dat kost veel coördinatietijd.
Ook zijn de personeelskosten gestegen en deze blijven stijgen. Volgens de onlangs afgesloten CAO Jeugdzorg wordt een eenmalige uitkering in december 2019 verstrekt aan alle 650 medewerkers. Volgend jaar moeten we in onze begroting rekening houden met nogmaals een eenmalige uitkering en 4% loonstijging.
Geen indexatie
Terwijl de kosten stijgen worden de tarieven niet of beperkt geïndexeerd. De tarieven die met gemeenten zijn afgesproken dekken niet meer de kostprijs. Voor Pleegzorg en Specialistische jeugdhulp gelden de afgesproken tarieven tot 2021. Op dit moment loopt de aanbesteding Hoogspecialistische jeugdhulp.
Schrapsessie
De administratieve lasten zijn hoog. Er wordt veel gevraagd van professionals. In zogenaamde schrapsessies is geïnventariseerd welke regels en procedures echt nodig zijn en welke overbodig. Dat heeft hier en daar al iets opgeleverd wat ook met andere instellingen is gedeeld. Maar tegelijkertijd confronteren opdrachtgevers ons weer met hardere en hogere eisen over wat we moeten verantwoorden.
Van Oijen: ‘Het directieteam houdt de financiële situatie nauwlettend in de gaten om er voor te zorgen dat we niet verder financieel uit de pas lopen. Ondanks dat we alles op alles zetten om kwaliteit en veiligheid te garanderen, wordt dat wel lastig.’