Jeugdhulp en onderwijs werken aan relatie

Jeugdzorg en onderwijs: twee werelden die draaien om de ontwikkeling van onze kinderen en jongeren. Werelden waar goede intenties bij het werken met jeugd herhaaldelijk in de verdrukking komen door beleidswijzigingen, bureaucratie en begripsverwarring. De transitieperikelen die Alexander Minnaert, hoogleraar orthopedagogiek en klinische onderwijskunde (RUG), schetste in de refereeravond van OP Jeugd zijn bedroevend en hoopvol tegelijk: we zijn er nog lang niet, maar zijn wel op weg naar goed samenspel tussen jeugdhulp en onderwijs, zodat álle jonge mensen de kans krijgen zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.


Lees meer
Pleegzorg en breakdown. Een relatie met (secundaire) traumatische stress?

Dankzij pleegouders kunnen pleegkinderen veilig en gezond opgroeien in een pleeggezin. Ondanks de grote inzet van iedereen lukt dit bij ongeveer eenderde van de pleegzorgplaatsingen niet en wordt de plaatsing afgebroken terwijl dat niet de bedoeling was. We noemen dat een breakdown. Janneke Majoor deed onderzoek naar het verband tussen traumatische stress bij pleegkinderen, secundaire traumatische stress bij pleegouders en een breakdown. Zij deed dat in het kader van haar opleiding tot specialist. Vorig jaar presenteerde zij op het landelijke congres voor klinisch (neuro)psychologen de eerste uitkomsten. De poster waarop de uitkomsten waren verbeeld werd als beste beoordeeld. Nu is haar onderzoek gepubliceerd in het Tijdschrift Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk.


Lees meer