Autisme Spectrumgroep
Sommige kinderen hebben moeite om informatie te verwerken, raken in de war of worden zelfs boos als iets niet gaat zoals ze gewend zijn. Ze maken geen oogcontact, spelen het liefst alleen, zijn erg gevoelig voor geluiden en maken opvallende ongebruikelijke bewegingen. Het zijn een paar kenmerken van kinderen met autisme. Er zijn verschillende vormen van autisme en we spreken meestal van een stoornis in het autisme spectrum (ASS). Vroegtijdig signaleren en goede begeleiding kan de kwaliteit van hun leven verbeteren en de last voor de omgeving verlichten.
De dagbehandeling richt zich zowel op de kinderen (2 - 7 jaar) als de opvoeders. In de opvoedingssituatie van het kind is er sprake van opvoedingsnood of opvoedingscrisis. Onze behandeling is gericht op het stimuleren van de normale ontwikkeling; het verminderen van specifiek autismegedrag en het wegnemen van niet-specifiek autismegedrag zoals driftbuien, eet- en slaapproblemen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de opvoeders meer kennis hebben over autisme en kunnen omgaan met de problematiek. Na de behandeling zijn de kinderen in staat om op een school die bij hun past, te functioneren. De behandeling kan zowel thuis, op een schoolse setting /peuterspeelzaal of op de speciaal hiervoor ingerichte behandelgroep.
Indicatiecriteria
Het kind is bij aanvang minimaal 2 en maximaal 6 jaar. Het kind heeft een (ernstige) stoornis binnen het autisme spectrum met ernstige gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen. De ontwikkeling van het kind en het opvoedingsproces zijn zodanig gestagneerd dat ambulante hulp in een schoolse setting en/of plaatsing op een reguliere behandelgroep van het BEC Jonge Kind ontoereikend is. De ouders zijn gemotiveerd voor de inzet van hulpverlening en zijn bereid tot intensieve samenwerking. Als ouders de stagnatie van de ontwikkeling van het kind zien, maar hieraan (nog) geen diagnose ASS willen verbinden, kan een kind hulp ontvangen vanuit de ASS-groep mits ouders gemotiveerd en betrokken zijn voor intensieve samenwerking en het onderwerp autisme bespreekbaar is.
Contra-indicaties
(Het vermoeden van) een ernstige verstandelijke beperking bij het kind. Er wordt een klinische inschatting gemaakt van de mentale leeftijd en het waarschijnlijke leervermogen, om te kunnen bepalen of het niveau van de activiteiten die aangeboden worden op de groep zal aansluiten bij het kind en of het kind het einddoel, doorstromen naar een vorm van onderwijs, zal kunnen halen. Indien de inschatting is dat het mentale ontwikkelingsniveau passend is binnen een (ernstige) verstandelijke beperking en het doorstromen naar een vorm van onderwijs niet haalbaar is, is de behandeling binnen de ASS-groep ontoereikend en wordt een andere, beter passende interventie/dagbesteding geadviseerd. Een tweede contra-indicatie is dat het kind voortdurend één op één begeleiding nodig heeft vanwege te sterk onaangepast, risicovol gedrag en/of zeer ernstige externaliserende gedragsproblemen. Hierbij is geen vooruitgang te zien. Een derde contra-indicatie is dat ouders niet bereid of in staat zijn tot intensieve samenwerking.